NEGARA CORE<----->NEGARA SEMI-PERIPHERAL<------>NEGARA PERIPHERAL
Teori sistem dunia merupakan bentuk hubungan negara dalam
sistem dunia yang terbahagi dalam tiga bentuk negara iaitu negara pusat, negara
semi pinggiran dan negara pinggiran. Ketiga-tiga bentuk negara tersebut
terlibat di dalam hubungan yang harmoni secara ekonomi dan kesemuanya bertujuan
untuk menuju kepada bentuk negara pusat yang mapan secara ekonomi. Perubahan
status negara pinggiran menuju negara semi pinggiran ditentukan oleh
keberhasilan negara pinggiran melaksanakan salah satu atau gabungan dari strategi
pembangunan, iaitu strategi menangkap dan memanfaatkan peluang, strategi
promosi dengan undangan dan strategi berdiri diatas kaki sendiri. Sedangkan keupayaan
negara semi pinggiran menuju negara pusat bergantung pada kemampuan negara semi
pinggiran melakukan perluasan pasaran serta introduksi teknologi moden serta kemampuan
bersaing di pasaran antarabangsa melalui persaingan harga dan kualiti.
Teori sistem dunia tidak boleh dipisahkan
dengan teori kebergantungan (interdependency
theory) dan teori pergantungan (dependency theory) yang mana kedua-dua
teori ini saling bergantung diantara satu sama lain.
Antara negara-negara pusat di
dalam teori sistem dunia ialah Amerika Syarikat, Jepun, United Kingdom,
Britain, German dan Perancis. Sebagai contoh, Perancis adalah slah satu negara
pusat yang
terletak di Eropah Barat yang mana mempunyai sebilangan wilayah di Amerika Utara, Caribbean, Amerika Selatan, bahagian selatan Lautan Hindi, Lautan Pasifik, dan Antartika. Wilayah-wilayah ini mempunyai bentuk kerajaan yang
berbeza-beza dari jabatan
seberang laut hingga kolktiviti seberang laut. Perancis
merupakan negara terbesar di Eropah Barat dan ketiga terbesar di Eropah secara
keseluruhannya. Ia mempunyai zon ekonomi kedua terbesar di dunia dan telah menjadi kuasa utama dengan pengaruh budaya
yang kuat, ekonomi, ketenteraan dan politik di Eropah dan seluruh dunia.
KDNK Perancis berkembang 1.9% (
Januari – Jun 2010 : 1.4%) didorong terutamanya oleh pelaburan yang meningkat
3.5% dan penggunaan swasta sebanyak 1.2 % ( Januari-Jun 2010 : -3.4 % ; 1.3%).
Pengeluaran pembuatan berkembang 5.1 % dijana oleh peningkatan peralatan mesin,
elektrikal dan elektronik (8%) serta peralatan pengangkutan (5.3%). Inflasi
meningkat 2.2% ( Ogos 2010 : 1.4%)
disebabkan terutamanya oleh harga tenaga dan komoditi global yang tinggi. Pada
tahun 2011, pertumbuhan ekonomi Perancis dijangka berkembang 1.7% (2010 :
1.4%).
Manakala negara semi pinggiran iaitu Hong Kong gah
menjalankan ekonomi dengan mengadakan hubungan dengan negara- negara luar. Hong
Kong pernah menjalinkan hubungan dengan Republik Rakyat Cina. Hubungan
perdagangan dan pelaburan antara kedua- dua
negara tersebut selepas daripada penyatuan Hong Kong dengan Republik
Rakyat Cina pada Julai 1997. Kepadatan Hong Kong menyebabkan
negara tersebut memiliki sumber alam semulajadi yang terhad. Malah, bekalan bahan mentah juga terpaksa diimport
bagi memenuhi keperluan penduduknya. Nilai bagi import dan eksport, malahan
pengeksportan semula Hong Kong adalah
berpaksikan nilai dolar. Bahkan, Hong Kong pernah menjadi ibu pejabat Asia
untuk sebilangan syarikat- syarikat multinasional dalam beberapa dekad yang
lalu.
Hong
Kong ialah metropolitan global dan pusat kewangan. Hong Kong juga mempunyai
ekonomi kapitalis yang maju.
Bertunjangkan Basic Law, Hong Kong memegang kuasa autonomi tertinggi dalam
segenap aspek pemerintahan kecuali hal berkenaan hal- ehwal luar negeri dan
pertahanan. Justeru, Kerajaan Pakatan Rebuplik Cina bertanggungjawab menjunjung
hal ehwal luar negeri dan pertahanan. Hong Kong menggunakan mata wangnnya
sendiri. Lain daripada itu, aspek berkaitan sistem perundangan, sistem politik,
cara hidup rakyatnya, masih dipertahankan oleh negara Hong Kong, perkara ini
banyak memperlihat perbezaan Hong Kong dengan Tanah Besar.Sebagai
sebuah pelabuhan perdangan pada suatu ketika, United Kingdom berupaya menjajah
Hong Kong pada tahun 1842. Rentetan itu, Hong Kong dapat kita lihat mempunyai
pergantungan kepada British pada 1983 berlanjutan sehinggalah kepada penyerahan
kedaulatan kepada Rebuplik Cina pada 1997. Penduduk Bandar raya adalah 95%
etnik Han dan 5% lagi etnik lain.
Sepintas sebelum ini telah dibincangkan mengenai negara
teras ( Core Country), dan juga separa – pinggiran ( Semi – Peripheral ). Untuk kes negara pinggiran ini pula,
beberapa elemen dan ciri – ciri dapat disenaraikan , ciri – ciri ini dipetik
dari apa yang dicanangkan oleh sarjana terkenal dalam teori Sistem Dunia ini
iaitu Immanuel Wallerstein. Antara ciri – ciri umum nya ialah :
1.
Mempunyai ekonomi yang
lemah dan kurang kepelbagaian.
2.
Kerajaan yang lemah dan
tidak fleksibel
3.
Institusi yang tida efektif
disamping kutipan cukai yang tidak telus dan tidak mampu digunakan bagi maksud
pembangunan .
4.
Selalunya bergantung kepada
satu bentuk ekonomi
5.
Sektor industry yang minima
dan hampir –hampir tiada.
6.
Amat bergantung kepada
syarikat multinasional.
7.
Terikat kepada tekanan
antarabangsa dan negara teras.
Untuk itu, saya cuba membawakan model negara yang tergolong
dalam kumpulan negara pinggiran, iaitu Republik Cuba. Sebuah negara diktator
yang masih membangun dalam rentak yang amat perlahan serta tegar di tekan oleh
badan antarabangsa.
Cuba
mengamalkan sistem sosialis, iaitu satu bentuk pemerintahan yang umumnya faham
bahawa ia mengamalkan sistem ekonomi tutup pintu, dimana hampir kesemua perkara
ekonomikalnya akan disusun atur dan dikawal selia terus dari pihak kerajaan.
Bukti mudahnnya ialah, sehingga
pertengahan 1980 –an, Cuba amat bergantung kepada Soviet Union Rusia untuk
bantuan peralatan, bantuan subsidi dan pelbagai lagi. Apabila tiba penghujung
1980 – an, pihak Soviet mula membekukan subsidi kepada Cuba, mula dari itu Cuba
mula tersepit, kerana pada masa yang sama, Cuba hanya bergantung kepada eksport
bahan mentah seperti gula, hasil tembakau, hasil protein, dan kopi, serta
dibantu dengan eksport kecilan yang lain seperti barangan perubatan.
Selain
itu, tekanan pihak luar menambah lagi kesengsaraan Cuba, Embargo yang dikenakan
pihak Amerika Syarikat (AS) serta Pertubuhan Bangsa – bangsa Bersatu (PBB)
menyukarkan import – eksport Cuba. Embargo ini ialah satu denda akibat
kedegilan Cuba untuk membuka pintu negara kepada pasaran terbuka dan demokrasi.
Kerana Cuba sejak Presiden Batista digulingkan, Fidel Castro memegang tampuk
pemerintahan, dan bertindak sebagai dictator dan menutup pintu negara kepada
Liberalisasi ekonomi dan pasaran bebas.
Ini
ialah serba sedikit berkenaan dengan Republik Cuba yang tergolong dalam senarai
negara pinggiran.
0 comments:
Post a Comment